Terug naar home

De jury stelt zich voor… Anne Claire de Breij

27 September 2019

Anne Claire de Breij is fotograaf en woont en werkt in Amsterdam. Zij studeerde in 2008 af van de KABK in Den Haag met de serie ‘Over Prinsen op Witte Paarden’. Sindsdien heeft ze naam gemaakt als perfectionistisch fotografe. Ze portretteert mensen maar ook objecten. Hierin heeft ze een eigen herkenbare stijl ontwikkeld met karakteristiek kleurgebruik en compositie. Haar beelden liggen vaak op de grens van documentair en fictie.

Anne Claire werkt zowel redactioneel als commercieel. Ze maakt fotospecials voor Volkskrant Magazine, LINDA. en Frame Magazine, en campagnebeelden voor Sissy-Boy en De Bijenkorf. 


1. Als je een editorial maakt, hoe pak je dit dan aan? 

Ik lees me in over het onderwerp/degene die geportretteerd gaat worden. Ik bedenk een (beeld)concept en maak daarvan een moodboard. Vervolgens werk ik enkele beelden uit in schetsen of in woorden. Ik bouw zelf een decor in mijn studio of ga op zoek naar een interessante locatie om te fotograferen. Tot slot stel ik mijn team samen (stylist, make-up artist, fotografie-assistent) en plan de shoot in.


2. Waar ga je op letten als jurylid? 

Beeldtaal en concept.

3. Je hebt ook een fotoboek gemaakt over kampioenen, getiteld Dutch Champions. Wat is jouw advies voor jonge beeldmakers om hun dromen te verwezenlijken?

Ik ben begonnen met het zoeken naar interessante kampioenen online, deze mensen heb ik benaderd en uiteindelijk gefotografeerd. Om het project te verwezenlijken/naar een hoger level te trekken, heb ik een subsidie ontvangen van het Mondriaan Fonds, meegedaan aan een fotoboekenpitch in Huis Marseille (en die gewonnen!), meegedaan aan De Donkere Kamer in pakhuis De Zwijger (tweede prijs) en om het uiteindelijke boek te kunnen laten drukken hebben we meegedaan aan Voordekunst om zo de drukkosten te financieren. Ik heb ook meerdere magazines benaderd of ze geïnteresseerd waren om de beelden te publiceren. Zo heeft Vrij Nederland een groot fotodocument gepubliceerd en Volkskrant Magazine heeft er enkele spreads aan gewijd. Zo hebben we veel bekendheid gerealiseerd met het project. Kortom; ga aan de slag, ga de boer op en vertel zoveel mogelijk over je project. Maar vooral: je eigen kansen creëren!


Bekijk het werk van Anne Claire hier en hier.



Terug naar home