Terug naar home

De jury stelt zich voor… Sybren Kuiper

29 August 2019

De jury Van De Hollandse Fotoprijs bestaat uit vakmensen uit de fotografiepraktijk die ieder vanuit hun eigen specialisme een kritische blik op de inzendingen werpen. We zullen de juryleden een voor een aan jullie voorstellen. 

Foto: Robin de Puy

Het volgende jurylid dat we hier introduceren is Sybren Kuiper, bekend onder zijn pseudoniem SYB. Syb is grafisch ontwerper maar is met name bekend om zijn fotoboeken. 

De lijst met fotografen wiens beelden hij in boekvorm gegoten heeft is lang en onder andere gevuld met grote namen als Viviane Sassen, Rob Hornstra, en Niels Stomps. Ook is hij sinds 2017 lid van de Alliance Graphique Internationale, een vereniging van toonaangevende vormgevers.

Een fotoboekontwerper weet als geen ander hoe een verzameling foto’s om te zetten in een verhaal. Zo ook Syb, als ontwerper is hij geïnteresseerd in het verhalende aspect van grafische vormgeving. Zo is het gebruik van tekst in zijn aanpak van belang. Het ‘lezen’ van een fotoboek is een ervaring op zich.

1. Je bent fotoboekontwerper en maakt dus fysieke objecten. Hoe kijk je aan tegen het online fotoverhaal? Welke elementen kun je daar inzetten om van een serie foto’s een verhaal te maken?

Daar ben ik dus geen expert in, al heb ik het weleens gedaan. Veel van de fysieke aspecten van het boek vallen natuurlijk weg. Alle maten worden relatief, tactiliteit vervalt en zo meer, maar volgens mij zijn er ook online weer specifieke kwaliteiten te gebruiken en grenzen te verleggen waardoor je een verhaal beter kunt vertellen. Dat geldt voor elk medium natuurlijk. Een expositie benader je anders dan een boek. Daarom ziet een expositie die ik mag ontwerpen er vaak heel anders uit dan het boek dat ik met hetzelfde materiaal heb vormgegeven. Het uitgangspunt is gelijk, maar de fysieke ruimte van een zaal of ruimte vraagt om een hele andere oplossing dan de fysieke ruimte van een boek. 

2. Hoe pak je het aan, wanneer een fotograaf met zijn of haar serie bij je aanklopt? Welke stappen zet je om van ruw fotomateriaal tot fotoboek te komen?

Dat zou ik ook weleens willen weten. Beetje flauw antwoord natuurlijk, maar niet helemaal onwaar. Ik heb in de loop van de tijd geleerd om mijn verstand zoveel mogelijk uit te schakelen. Vooral aan het begin van het proces dan. Later heb je je verstand hard nodig om te snappen wat je gedaan hebt en dat consequent door te voeren. Dus eigenlijk doe ik na een gesprek met de fotograaf niet veel anders dan een InDesign document aanmaken en zie wat er gebeurt. De basis is in ieder geval altijd een narratief concept, een ontwerpuitgangspunt waarin de foto’s geordend worden. Vaak is dat concept in een zin uit te leggen, zelfs als het boek zelf heel complex oogt.

3. Waar zul je als jurylid vooral op gaan letten? 

Ik zal er altijd op letten of vorm en inhoud elkaar versterken. Hoewel ik zelf veel boeken maak die een deel van de fotoboekwereld ‘over-designed’ vindt, ben ik er toch erg op gespitst dat alles wat je uit je ‘trukendoos’ haalt het verhaal versterkt. Doet het dat niet, dan moet het eruit. 

Bekijk het werk van SYB hier.


Terug naar home